Kemikaliedetektiven

När jag började googla på kemikalier medan jag satt och ammade min förstfödda 2012 var kemikaliedetektiven en av de första bloggare jag halkade in på.



Sökningarna bestod då mest av typ "spjälsäng gifter" och  "kemikalier leksaker" och andra sökord som gjorde min amningshjärna förlamad av oro för framtiden och allt giftigt. Sedan fick jag dåligt samvete för den mobilstrålning som troligen for rakt in i min dotters bebishjärna under varje googling.



Med hjälp av sin näsa och allergiska reaktioner undersöker kemikaliedetektive allt möjligt, ställer tillverkare och återförsäljare till svars, träffar politiker för att fråga hur det blev såhär. Diskutear grön tandvård, om plast gör oss feta och tusen andra saker. Vilken skatt!

Mycket har hänt sedan 2012 och kunskapen kring kemikalier är sedan dess mer känd( även om green washing ökat, dvs företag vill framstå som giftfria och miljövänliga utan att de är det) .

Du hittar kemikaliedetektiven här.


Kommentera här: