Hur skulle du renovera ett ruckel?

Den frågan ställde sig nog många när vi köpte vårt hus. Jämna det med marken och bygg nytt! tyckte en del. Inte vi.

Men ibland kan det vara just det som är det rätta. Lyssnade på Erika Dahlgren vars hus ville få ruttna i fred (lyssna!) och jag börjar hålla med mer om det. Att det ibland får vara i fred, gå ur tiden värdigt.

Kanske en del skulle tycka det om veckans hus?


Bland de billigaste i Sverige, till salu för en spottstyver. Mucket i original och på många sätt en pärla. Men vad behöver göras?

Utsidan skulle jag rödmåla med falurödfärg utan linolja. Jag tycker att det ger en mer ursprunlig och genuin känsla. Knutarna med vit liboljefärg och frräscha upp fönsterna. De verkar i toppskick, som väntat i många gamla hus. Virket till fönsterna är starkare än det mesta och håller säkert 100 år till om de fortfarande har linoljefärg.


Köket hade jag behållit som det är. Ser ut att vara massivt och omatsbyggt. Möjligen höja med en sockel eller extra lådrad direkt under skivan om det är väldigt lågt.



Jag skulle ta fram trägolvet och linoljemåla det, gärna svartvitrutigt för att förstärka sextiotalskänslan i köket.


Trappan skulle jag plocka fram, skåpet till höger ser ut att vara relativt nytt så det skulle jag plocka ner.

Där fönstret slutar skulle jag regla upp en vägg, lerklina ett badrum och linolja golvettills det var mättat. 

Sedan skulle jag bygga en mindre vinterbonad glasveranda på huset som fungerade som vardagsrum.

Däruppe skulle jag undersöka vad för färg som används , men på bild ser det ut att vara linoljemålat trä eller limfärg på papp. Om det är så.skule jag tvätta ner linfärgen och tapetsera med en Morrissey-tapet av limfärg upp tiö dr snedtaket började. Så fina tapeter och särskilt i sommarhus. Häruppe skulle sovrummet få vara!

Hur skulle du renovera?

Kommentera här: