Om detta var mitt renoveringsobjekt...


Så skulle husskalet få  vara som det är. Tegelstensväggar, tegeltak, träfönster, glasad altanmed aluminiumramar och trä. Murat garage. Nope, inget skulle jag göra. Möbligen beror det på vad garagetaket består av.


Jag anlita en firma att riva ut alla plastmattor för att själv inte få i mig gifter. Jag skulle riva ut 80-talsköket och ersätta med ett massivt. Kanske ett nytänkande ivarkök för att hålla nere priset? I stället skulle jag lägga linoljemålat trägolv eller parkett.


Jag skulle riva ner nästan alla innerväggarna, ta bort all isolering men behålla trästommen och sätta nya gipsskivor eller råspont som bas. Sedan spackla med gipsspackel eller pappaspänna och tapetsera med limfärgstapet eller måla med linoljeförstärkt limfärg. 


Parketten skulle jag behålla och om elementen bevlver målas om blir det med linoljefärg(nej, den gulnar inte!)

Om badrummet inte läcker skulle jag låta det vara som det är. Ta bort våtrumstapeten och måla med linoljefärg för att ha en tåligare yta. Golvet skulle jag ta upp och klinka om med cementbaserat fix eller lägga lergolv och nätta ytan med linolja. I taket skulle jag sätta träullit så att fukten tas om hand av det.
Om kaklet hade behövtrivas ner skulle jag anlitat asbestsaneringsfirma, eftersom gammalt kakelfix ofta hade asbest i sig.
I källare  skulle jag ta ut allt som inte är mineraliskt och lägga in klinker, betonggolv eller lergolv och sdn målat med linoljefärg.

Vad skulle du ha gjort?

Kommentera här: