Pelargoner på spa

Vilken härlig regnhelg det är! Vad hittar ni på?

Sommarvärmen på glasverandan är tillbaka. Då den ligger i sydöstlig riktning är den outhärdlig på förmiddagarna men underbar kvällstid(då jag faktiskt har tid att sitta här.) Värmen gör att pelargonerna vill ha vatten typ varje dag - de som känner mig vet att det händer ungefär varannan månad.


Min sällanvattning gör att de alltid trpr att de ska dö - och passar på att blomma extra precis innan. Innan dödsfallet kommer jag ofta ihåg att vattna och de klarar sig ett tag till. Inte sällan är det andra som förbarmar sig över dessa vackra växter vid besök.

Men idag bjuder jag mina älsklingar på spa! Plockar bort vissna blommor, de får stå i blöt i nån timme och jag viskar vacker poesi till dom och lovar om bot och bättring.

Zonalepelargoner brukar vara billiga och tåliga - i år köpte jag aprikosfärgade. Åretspelargon har just laxrosa färg men detta är inte samma sort. Jag tycker att de är lättskötta och får.vackra blommor och blad. De böljande formerna tilltalar mig.
I början av året köpte jag två mårbacka - som nästan dog direkt av min behandling. De var vana vid plantskolans jämna vattning och näring.  Den ena var stor, så min tanke var att ta flera sticklingar. När de skrumpnade ihop slog jag det ur hågen. 

Men se så fina de är nu! Mårbackorna har nya knoppar och älskar uttorkning och som. Bladen är bra mycket finare än på zonalpelargonerna. Därför ska jag se till att ta sticklingar. Min plan är att sätta de i orangeriet för då kommer jag i håg att vattna tror jag 😁. 

Några andra bra tips hur jag ska komma i håg dom? Kanske någon smart vattningsuppfinning som vattnar de i 2 månader? 

Kommentera här: